کمپانی : در مقایسه دو کمپانی مزدا ژاپن و هیوندای کره جنوبی ، کمپانی مزدا ژاپن در جایگاهی بالاتر قرار داشته و صاحب امتیاز این بخش می باشد . در ضمن هیوندا النترا نام دیگر هیوندا آوانته در بازارهای غربی می باشد .
طراحی بدنه : مزدا 3 با طرح اسپرتی خود دارای جایگاهی متفاوت با هیوندای آوانته که دارای طرحی نیمه کلاسیک و خانوادگی است می باشد اما در مقایسه طراحی بدنه میان خودرو آوانته و خودروی مزدا 3 با توجه به بیشتر دیده شدن اصول طراحی روز در مزدا 3 ، مزدا 3 صاحب امتیاز این بخش می باشد .
طراحی داخلی : از نظر سلیقه عمومی ، قالب افراد طراحی داخلی مزدا 3 را بسیار جذاب و مدرن تر از آوانته می دانند و در نگاه کارشناسی این طراحی بجز زیبائی شامل مباحث دیگری همچون ایجاد ارگونومی و ایمنی بالاتر می باشد بنابراین مزدا 3 از این حیث در سطحی بالاتر از هیوندا آوانته قرار می گیرد .
ایمنی : هر دو خودرو صاحب 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی می باشند که با توجه به برابری مجموع ستاره ها در بررسی جزئیات ایمنی مزدا سه خودروئی ایمنی تر از آوانته می باشد .
ارگونومی : مزدا 3 نزدیک تر به اصول طراحی ارگونومیک روز بوده و از این بابت تفاوت قابل توجهی با هیوندا آوانته دارد .
موتور : متغیر بودن سوپاپ ها در این دو موتور 2 لیتری هر دوی آنها را نزدیک به هم کرده اما وجود پیستون های لو کامپرس و مکانیسم ورود گردابی هوا با تشدید بیشتر در مجموع موتور مزدا را دارای قدرت و واکنش سریع تری نسبت به هیوندا آوانته کرده . مزدا با 3 نیوتن متر تورک بیشتر در دور برابر 4500 با اوانته و 7 اسب بخار در مازاد دور 500 ، نیروی بیشتر ، در قیاس با آوانته قرار دارد .
گیربکس : در گیربکس های اتومات ، مزدا 3 دارای گیربکسی با وضعیت تیپ ترونیک و بسیار مدرن تر از گیربکس آوانته اتومات می باشد و فاصله کم و سرعت زیاد تعویض دنده ها و همین طور در وضعیت تیپ ترونیک انجام نشدن تعویض در red line از برتری های گیربکس مزدا 3 می باشد و در گیربکس دستی با موجود نبودن مزدا 3 با گیربکس دستی در بازار ایران شاید مقایسه بی نتیجه باشد اما با توجه به اطلاعات موجود مزدا 3 دارای گیربکس دستی برتری در قیاس با آوانته می باشد هر چند آوانته نیز دارای گیربکسی بسیار مطلوب است .
ساسپنشن : هدف اول تعلیق در مزدا 3 اسپرتی بودن و هندلینگ بالاست و این باعث سختی عملکرد این تعلیق و ایجاد کوبش در خودرو مزدا 3 شده اما آوانته در کنار هندلینگ ، آسایش و نرمی خودرو را نیز در نظر گرفته و در نهایت ترکیبی بسیار مطلوب از این دو را در کنار هم گرد آورده اما در وظیفه اصلی ساسپنشن که همان ایجاد پایداری و قابلیت های فرمان پذیریست مزدا 3 موفق تر بوده .
ترمز : ترمز در این دو خودرو از یک مکانیسم برابر برخوردار بوده و هردو در یک سطح می باشند اما هیوندای آوانته صاحب ترمز تقریبا برتری در سرعت های بالا بوده و توقف نسبتا سریع تری را ایجاد می کند .
سیستم های پایداری : هر دو خودرو فاقد سیستم های پایداری می باشند .
آپشن : مزدا 3 دارای آپشن های بیشتر حتی در تیپ های ساده خود نسبت به هیوندا آوانته است . مزدا 3 دارای تیپ های 1، 2 و 3 بوده که از لحاظ فنی برابر و تنها در آپشن تفاوت دارند .
تست درایو : هیوندا آوانته با گیربکس دستی عملکرد اسپرتی و سریع تری نسبت به مزدا 3 با گیربکس اتومات دارد اما در آوانته با گیربکس اتومات شاهد عکس این موضوع بوده و مزدا 3 دارای عملکرد بسیار بهتریست . کیفیت و لذت سواری در هیوندا اوانته بالاتر از مزدا سه بوده و فرمان پذیری مزدا 3 بهتر از آوانته ، با توجه به اختلاف قیمت میان این دو خودرو انتخاب آوانته کار غلطی نیست اما زیبائی ، استهلاک کم ، آپشن های زیاد ، بازار مناسب خرید و فروش ، خدمات قابل قبول و تقریبا به روز بودن مزدا 3 باعث انتخاب بیشتر افراد در این خودرو شده اما انتخاب بنده میان این دو خودرو ، هیوندا آوانته با گیربکس دستی است .